zaterdag 20 november 2010

Stop de treinstaking

Het is weer zover. De NMBS-top blijkt er weer niet in te slagen haar troepen tevreden en onder controle te houden. Dit keer is het Autonoom Syndicaat voor Treinbestuurders aan de beurt. Zij plannen een staking die zal duren, let op, van maandagavond 22 september om 22u tot woensdagochtend 24 september om 6u.

Het probleem met deze staking is dat het niet enkel de NMBS-directie met de handen in het haar zet, maar ook, en dat is nog veel erger, de treinreizigers voor de zoveelste keer in de steek laat. Zelf heb ik dinsdag en woensdag enkele verplichtingen waarvoor ik zowel in Leuven, Brussel als Antwerpen moet zijn. Mijn vervoersmiddel van keuze was de trein, maar hoe ik er nu moet geraken, blijft een groot vraagteken.

Het wordt tijd dat de vakbonden een nieuw systeem ontwikkelen om haar directie onder druk te zetten. Onlangs stelde een kennis van mij zo'n alternatief systeem voor. "Waarom niet alle reizigers  op de dag van de actie gratis laten rijden in plaats van de treinen af te schaffen?". Ik vond dat een geniaal idee.

Het doel, het onder druk zetten van de directie, kan worden bereikt. Ook op deze manier maken ze immers grote verliezen. Daarenboven zijn er voor de reizigers enkel voordelen: de treinen rijden en nog gratis ook. Maar ik hoor u al denken: "wat met de mensen die een abonnement hebben?". Inderdaad, mensen die naar hun werk of naar school sporen vormen het merendeel van het reizigerspubliek en hebben al op voorhand hun rit betaald. De rit kan misschien ter plaatse worden terugbetaald of  worden gecompenseerd door een tegoedbon voor een later moment, al is dit waarschijnlijk te moeilijk om te organiseren. Ach, ik denk dat deze mensen al blij zijn als hun trein rijdt!

Het systeem is dus nog niet helemaal waterdicht, maar de boodschap naar de vakbonden toe is duidelijk: actie voeren voor betere werkomstandigheden JA, acties die de treinreizigers in problemen brengen NEE. Het nadenken kan beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten