zondag 7 november 2010

Rikske zonder strikske

Politici proberen, na een beschamende periode van leegheid, opnieuw in de gratie te komen van een zo breed mogelijk publiek. Nu Bart De Wever aan Erik Van Looy en zijn team bevestigd heeft om deel te nemen aan de Allerslimste Mens Ter Wereld, kan de tegenstand moeilijk achterblijven.

Zo stond gisterenavond (weliswaar niet live) plots Rik Torfs, België's favoriete professor kerkelijk recht, in het panel van Mathias Coppens in de nieuwe VTM-show Zot van Vlaanderen. Opmerkelijk zicht, dat kan ik je verzekeren. Ieder team heeft echter wel een serieuzer persoon nodig, om punten te sprokkelen uiteraard, en waarom dan niet Rik Torfs?

Toch blijft het mij een raadsel waarom de professor aan de vraag van de programmamakers heeft toegezegd. Te meer omdat in zulke programma's de kans groot is om kemels van formaat te schieten. En zo gezegd, zo gedaan, in de spellingsronde had meneer Torfs de eer om het woord nietzschiaans te spellen. Helaas vergat hij de 'z', al was ie daar later wel zelf opgekomen. Het was dus maar een klein kemeltje, iedereen maakt al eens een fout nietwaar?

De professor liet het echter niet aan zijn hart komen en maakte de verloren punten ruimschoots goed met wat logisch redeneren in de gokrondes, iets waar de rest van het panel zich niet aan waagde, onder het mom van 'te vermoeiend'. En zo is het beeld van de alleswetende professor weer bevestigd. Nu maar hopen op die extra stemmen.

Was dat het doel dan? Stemmen losweken bij de hardwerkende Vlaming die zich op zaterdagavond languit nestelt in zijn zetel? Of was het uit pure mediageilheid, iets wat de professor al vaker werd verweten? Meneer Torfs weet in ieder geval hoe hij een publiek moet bespelen. Slinkse blikken, scherpe oneliners, he's got it all. Onlangs was ik op een debat, georganiseerd door het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond, met als gasten Siegfried Bracke (N-VA), Alexander De Croo (OpenVLD), Tanguy Veys (VB), Hermes Sanctorum (Groen) en de professor himself (CD&V). Op een vraag uit het publiek, iemand die wilde debatteren over euthanasie, abortus en het homohuwelijk, antwoordde meneer Torfs snedig: "En het homohuwelijk, bij mijn weten is dat al goedgekeurd, dus jongeheer, waar wacht u nog op?". Gegiechel raast door de zaal, touchdown voor de professor. Het moet worden toegegeven, hij is een man van de woorden. Hopelijk vragen zijn studenten in de toekomst niet om nietzschiaans te spellen, het lachen - en de stemmen -  zou hem wel eens kunnen vergaan.


Ik hou mijn hart vast voor wat nog zal komen. Het is een moeilijke evenwichtsoefening. Niet dat politici niet mogen deelnemen aan spelprogramma's, het kàn mooie publiciteit zijn. Helaas verliezen ze snel hun sérieux en kunnen ze het maar tergend traag terug verdienen. Maar ach, als de regeringsonderhandelingen in een negatieve spiraal blijven vastzitten, zijn het binnenkort weer verkiezingen. Daarbij inbegrepen een sperperiode, waarin we de politici enkel nog in politieke debatten zien verschijnen. Voor zover ze tegen dan hun sérieux nog niet helemaal hebben verloren.

1 opmerking:

  1. Aaah, Rik Torfs, you've got to love him :-)
    Ik ben persoonlijk van mening dat ook politici niet altijd even serieus hoeven te zijn. Het zijn ook maar mensen zoals gij en ik. Mijn patiënten zouden ook raar opkijken als ze mij in mijn vrije tijd zien, hahah!
    In ieder geval een zalige tekst, Greet! Vanuit een origineel standpunt bekeken, heel boeiend geschreven en een humoristische titel die typisch Greet is ;-)

    PS: Hij had zichzelf wel onmiddellijk verbeterd he! Ik denk dat die in de studio geen beeld hebben waarop de letters staan die ze al gespeld hebben. Dan is een foutje snel gemaakt :-P

    BeantwoordenVerwijderen